Jednotorowa linia 71 zostanie wyposażona w sieć trakcyjną. Dzięki temu wyeliminowana zostanie konieczność zmiany lokomotyw. Inwestycja warta ponad 67 mln zł, realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe ze środków budżetowych.
We wrześniu PLK rozpoczęły elektryfikację 67 km linii Ocice – Rzeszów. Roboty obejmują budowę fundamentów pod słupy trakcyjne. Na nich zawieszona będzie sieć. Pierwsze konstrukcje umieszczono już obok toru. Wykonawca wykorzystuje specjalistyczny sprzęt – m.in. palownice. Wbito ok. 50 fundamentów palowych. Do końca roku planuje się zabudowę ok. 1300 pali wraz z montażem słupów – podaje PLK.
Prace nocąPrace prowadzone są w porze nocnej. Uwzględniają kursy pociągów regionalnych z Rzeszowa do Stalowej Woli i Lublina. Inwestycję zaplanowano w latach 2019–2021. Wykonawcą jest PKP Energetyka.
Toczą się też prace na innych odcinkach połączenia Lublin –Rzeszów.
– PLK zrealizowały już prace przygotowawcze wokół linii. W maju br. zakończono również budowę mijanki w Majdanie Królewskim za 16,5 mln zł netto. Teraz dwa tory umożliwiają mijanie się pociągów. Dzięki temu jest sprawniejszy przejazd pociągów i większa przepustowość – możliwość uruchamiania większej liczby pociągów. Ten efekt mogą już uwzględniać przewoźnicy w planowaniu połączeń kolejowych – podaje inwestor.
W ramach zadania zawarto także 5 umów przyłączeniowych o łącznej wartości 37,5 mln zł. Rozpoczęła się budowa kolejnych podstacji dla zasilania trasy energią elektryczną w Nowej Dębie i w Cmolasie. Na ukończeniu jest budowa podstacji w Chmielowie – informuje PKP PLK.
Dlaczego nie było rozpoczęcia prac w maju?
Co ciekawe, zarówno w harmonogramie zamknięć torowych, jak i w jego korekcie opublikowanej w marcu 2019 roku zapisano całkowite zamknięcie linii już od początku maja tego roku (ze względu na "wywieszanie sieci trakcyjnej"). Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK tłumaczy, że harmonogram powstał z dużym wyprzedzeniem dla planowanych inwestycji, bo już w 2017 r., jeszcze przed ogłoszeniem przetargu (
przetarg ogłoszono w lutym 2018 roku, a umowę
podpisano w listopadzie tego samego roku).
– W ramach planowania długoterminowego była korekta do rozkładu rocznego, która również jeszcze nie mogła uwzględniać rzeczywistych zmian w związku z rozpoczęciem prac budowlanych, dotyczących elektryfikacji. W ciągu roku są jeszcze korekty zamknięć ze względu na inwestycje, w ramach planowania okresowego podczas 5 cykli. Umożliwiają one wprowadzenie faktycznych zmian w rozkładzie jazdy – wyjaśnia.
Jak zaznacza, rozpoczęcie prac budowlanych we wrześniu jest zgodne z przyjętym w umowie z PKP Energetyką planem. – Wykonawca musiał najpierw zaktualizować i częściowo opracować dokumentację projektową oraz usunąć kolizje z projektowaną siecią –przypomina przedstawicielka PKP PLK. Jak dodaje, dopiero po wyborze wykonawcy można było dokonać pewnych uzgodnień. Ich efektem jest np. to, że obecnie linia nie jest zamknięta, bo wykonawca pracuje w nocy. Roboty wymagające zmian w organizacji ruchu, zaplanowano na 2020 rok. Elektryfikacja linii ma się zakończyć w 2021 roku.